آموزش

تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

یو آی یو ایکس چیست

تجربه کاربری و رابط کاربری (UI) (UX)  چیست؟ شاید بارها برای شما اتفاق افتاده باشد که در حین استفاده از یک نرم‌افزار، برنامه یا سایت که ظاهری زیبا و جذاب دارد، از کارایی آن ناراضی بوده باشید و یک لحظه فکر کرده باشید که آیا طراح این نرم‌افزار، برنامه یا سایت، از محصولی که طراحی کرده استفاده می‌کند؟ با سایت فوری همراه باشید.

این اتفاق ممکن است به صورت عکس نیز رخ دهد؛ یعنی یک نرم‌افزار، برنامه یا سایت که کارایی بسیار خوبی دارد اما در طراحی ظاهری بسیار ضعیف عمل کرده و باعث می‌شود که شما برای استفاده از آن جذب نشوید. درک این موضوع به درک صحیح و درست از دو مفهوم اصلی در طراحی سایت یعنی یو آی (UI) و یو ایکس (UX) وابسته است. اگر می‌خواهید درک درستی از اینکه تجربه کاربری و رابط کاربری چیست، داشته باشید.

رابط کاربری (User Interface) چیست؟

رابط کاربری (UI) مخفف عبارت User Interface یا همان رابط کاربری است. در واقع رابط کاربری یا UI بخشی از یک محصول به حساب می‌آید که مصرف کننده یا کاربر به صورت مستقیم با آن در ارتباط بوده و آن را مشاهده می‌کند. در واقع رابط کاربری بیشتر جنبه ظاهری و گرافیکی دارد.

با توجه به این موضوع که اولین جنبه‌ای از یک محصول که توسط کاربران مشاهده می‌شود، ظاهر آن است، به همین دلیل طراحی رابط کاربری یا یو آی از اهمیت زیادی در دنیای دیجیتال برخوردار است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته کاربران به محصولاتی که از نظر یو آی یا رابط کاربری عملکرد ضعیفی‌ دارند کمتر اعتماد می‌کنند.

یو آی در طراحی سایت

اهمیت رابط کاربری در سایت چیست؟

اگر دقت کرده باشید وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های محبوب در دنیای دیجیتال، در طراحی رابط کاربری بسیار قوی و ساختارمند عمل کرده‌اند و از یک طراحی ساده اما کاربر پسند بهره می‌برند که در برخورد اول کاربران را به خود جذب می‌کند. 

یو آی یا رابط کاربری در مبحث طراحی سایت مربوط به بخش ظاهری آن می‌شود. اما این مفهوم به این سادگی نبوده و یک زمینه پیچیده دارد که باید نیازهای کاربران پیش‌بینی شده و سپس طراحی رابط کاربری بر اساس نیازهای آن‌ها انجام شود. نکته مهم در خصوص طراحی UI این است که علاوه بر رفع نیاز کاربران باید اصول زیبایی‌شناسی در آن رعایت شده باشد و همچنین به حدی ریسپانسیو باشد که بتوان کارایی و قابلیت سایت را به حداکثر برساند.

مهم‌ترین اجزای یک رابط کاربری UI

  • طراحی بصری
  • طراحی تعاملی
  • معماری اطلاعات

طراحی بصری

 این بخش از رابط کاربری به انتخاب عناصری مانند فونت، رنگ، تصویر و غیره مربوط می‌شود که باید به نحوی انتخاب شده باشند که در کنار هم یک طرح جذاب و منسجم را رقم بزنند. 

طراحی تعاملی

 یو ای را می‌توان اصلی‌ترین نقطه تعامل یک کاربر با سایت دست به همین دلیل طراحی آن می‌تواند نحوه تعامل کاربران با سایت را تعیین کند. یک رابط کاربری حرفه‌ای باید به گونه‌ای طراحی شود که ضمن پیش‌بینی نحوه تعامل کاربران، بتواند مشکلات را نیز پیش‌بینی کرده و برای آن‌ها راه حل ارائه کند. 

معماری اطلاعات

 هدف اصلی معماری اطلاعات در طراحی رابط کاربری این است که به کاربران در یافتن اطلاعات مورد نیاز کمک کند. برچسب‌گذاری، ساختاردهی و سازماندهی محتوای وب‌سایت از اجزای اصلی معماری اطلاعات به حساب می‌آیند و باید به نحوی انجام شوند که اطلاعات مورد نیاز کاربران به راحت‌ترین شکل ممکن در دسترس باشند. 

عناصز مهم در یو آی سایت

مهم‌ترین عناصر رابط کاربری سایت 

به طو کلی رابط کاربری سایت باید به نحوی طراحی شده باشد که در وهله اول ساده بوده و قابلیت پیش‌بینی از سمت کاربر را داشته باشد و در مرحله بعد نیز برای استفاده در دستگاه‌های مختلف مشکلی نداشته باشد. در چنین شرایطی کاربران از یک سایت راضی‌تر هستند. برای دستیابی به چنین طراحی یک سری عناصر وجود دارند که در زمان طراحی رابط کاربری باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • کنترل‌های ورودی مانند دکمه، چک‌باکس و غیره
  • اجزای اصلی پیمایش و جستجو در سایت (منوی بردکرامب، فیلد جستجو در سایت، آیکون‌ها و غیره)
  • لینک یا دکمه‌های (Call to Action) که به یک آدرس مشخص برای هدف خاصی لینک شده‌اند

ux در طراحی سایت

تجربه کاربری (User Experience) چیست؟ 

تجربه کاربری (UX)  مخفف عبارت انگلیسی User Experience است که بر روی ساخت و خلق یک تجربه صحیح و خوشایند برای کاربر تمرکز دارد. در واقع UX به احساسات و تجربیاتی اشاره دارد که در کاربران از مصرف یک محصول مانند سایت بوجود می‌آید. مفهوم تجربه کاربری برای اولین بار توسط برند اپل در دنیای فناوری و دیجیتال مطرح شد. بر اساس تعریف اپل تجربه کاربری بر روی دقت کارکرد یک محصول و همچنین راحتی کاربر حین استفاده از قسمت‌های مختلف آن تمرکز دارد. 

تجربه کاربری و تعامل کاربر با محصول‎

مفهوم تجربه کاربری (UX) به طور مشخص تعامل کاربران با کل یک محصول یا بخش‌ها و قسمت‌های مختلف آن را هدف قرار می‌دهد. در واقع طراحان تجربه کاربری باید یک سایت را به گونه‌ای طراحی کنند که کاربران بتوانند با کل آن و همچنین تمام اجزا و بخش‌های آن رابطه صحیح برقرار کرده و به زبان ساده بتوانند با آن کار کنند. هر بخش از یک سایت باید به نحوی طراحی شده باشد که کاربر بتواند بدون نیاز به آموزش و درگیر شدن با پیچیدگی‌های زیاد با آن کار کرده و به اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. 

عناصر مهم در یو ایکس سایت

اهمیت اجربه کاربری در طراحی سایت چیست؟

 یکی از موضوعاتی که در طراحی یو ایکس از اهمیت زیادی برخوردار است، هدایت کاربران به سمت یک موضوع خاص در سایت است. در واقع طراحان UX تلاش می‌کنند که طراحی سایت به گونه‌ای باشد که بتوانند کاربران را به سمت یک محصول، خدمت یا برند خاص هدایت کنند. در واقع آن‌ها با اجرای یک طراحی صحیح و اصولی و همچنین ساختاربندی صحیح، کاربران را به سمت اهداف خود هدایت می‌کنند. 

تفاوت یو آی و یو ایکس

 

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

در دنیای دیجیتال معمولا UI و UX توسط بسیاری از افراد که تفاوت‌های بین آن‌ها را نمی‌دانند به صورت اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مفهوم کاملا از معناهای متفاوتی برخوردار هستند و استفاده آن‌ها به جای یکدیگر نشان دهنده عدم درک صحیح از معنای آن‌ها است. UI یا رابط کاربری در طراحی سایت طراحی ظاهری و اجزایی که کاربران به صورت بصری با آن در ارتباط هستند گفته می‌شود که شامل مواردی مانند تصاویر، متن‌ها، دیاگرام‌ها،‌ ماژول‌ها، جداول، ویدئوها و رنگ‌ها و غیره هستند.

مفهوم ux

اما UX یا تجربه کاربری که مفهوم وسیع‌تری نسبت به UI به حساب می‌آید، نشان دهنده تجربه و احساس کاربر در زمان استفاده از خدمات یک سایت است. به عنوان مثال زمانی که کاربر یک خرید فروشگاهی ارزان انجام می‌دهد و سفارش خود را در زمان سریع‌تری تحویل می‌گیرد نشان دهنده این است که کاربر تجربه خوبی از سایت مورد نظر و استفاده از خدمات آن داشته است. 

مفهوم ui

برای درک بهتر تفاوت این دو مفهوم می‌توان گفت که کل یک سایت و خدمات آن UX یا تجربه کاربری و هر یک از بخش‌های آن که استفاده از خدمات سایت را تسهیل می‌کنند UI یا رابط کاربری است. در واقع UI رابطی است که کاربران از طریق آن با سایت ارتباط برقرار می‌کنند که اجزای فیزیکی و نرم‌افزاری مختلفی دارد. 

مقایسه یو آی و یو ایکس

تجربه کاربری و رابط کاربری چگونه با یکدیگر ارتباط دارند؟

با وجود اینکه دو مفهوم رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند اما در عمل دو مفهوم مکمل یکدیگر هستند؛ به این معنی که در صورتی که هر دو مفهوم در طراحی سایت به نحو صحیح اجرا شوند می‌توانند منجر به موفقیت یک کسب و کار در دنیای اینترنت شوند. در واقع زمانی می‌توانیم یک سایت کامل و بی‌نقص برای استفاده کاربران طراحی کنیم که هر دو مفهوم UI و UX به کمک هم آمده و یک محصول با کیفیت را طراحی کنند. 

واضح است که با طراحی یک سایت که UI بسیار خوب و قابل قبولی دارد نمی‌توان تجربه کاربری دارای ایراد را نجات داد. این قضیه به صورت عکس نیز صدق می‌کند و هرگز نمی‌توان به یک تجربه کاربری عالی یک سایت که از طراحی رابط کاربری ناقص برخوردار است را نجات داده و به یک سایت کامل تبدیل کرد. بنابراین در طراحی سایت به منظور خلق یک محصول کامل و بی‌نقص هر دو طراحی UI و UX باید مورد توجه قرار گرفته و در راستای انتظارات و نیازهای کاربران اجرا شوند. 

سایت فوری؛ پلتفرم خرید سایت فوری و ارزان

تجربه کاربری و رابط کاربری (UI) (UX) دو مفهوم بسیار مهم در مبحث طراحی سایت هستند که به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اشاره دارند. UI بیشتر بر جنبه‌های ظاهری و روش‌های تعامل کاربران با سایت تمرکز دارد در حالی که UX به دنبال ایجاد یک احساس و تجربه خوشایند در کاربران در اثر استفاده از خدمات سایت است.

در صورتی که در زمان طراحی سایت به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری توجه شود، در نهایت محصول خلق می‌شود که از نظر کاربران بی‌نقص بوده و می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

سایت فوری به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های طراحی سایت در ایران همواره در پروژه‌های طراحی سایت فروشگاهی و شرکتی خود به طراحی UI و UX اهمیت زیادی داده و با بکارگیری نیروهای متخصص در این زمینه سایت‌هایی را طراحی می‌کند که از نظر رابط و تجربه کاربری در بالاترین سطح قرار دارند.  

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *