دسته بندی نشده

داستان سرایی (storytelling) چیست و چه تاثیری در فروش سایت شما دارد

استوری تلینگ یا داستان سرایی چیست

شاید این جمله به گوشتان آشنا باشد که محتوا پادشاه است. تولید محتوای آموزشی بهترین گزینه برای آگاهی دادن به مخاطب در مورد تجارت شما است. حال چه بهتر که تولید محتوای شما همراه با داستان سرایی باشد.

داستان سرایی در بازاریابی محتوا و فروش وب سایت در کشورهای پیشرفته در حوزه بازاریابی به یک اصل تبدیل شده است. برندهای مطرح، قصه گویی را جز جدانشدنی بازاریابی می دانند.

 امروزه کاربران چیزی بیشتر از داده می خواهند و نمی‌توانند بازاریابی های آزاردهنده با تبلیغات زیاد در متن را تحمل کنند. به همین دلیل داستان سرایی بهترین ایده برای کمپین‌های محتوایی و فروش سایت است.

در این مقاله تلاش کرده ایم داستان سرایی  چیست را به طور واضح توضیح دهیم و چگونگی استفاده از داستان سرایی در محتوای سایت برای افزایش فروش را با شما در میان بگذاریم. پس اگر تمایل دارید که از این ایده برای جذب مخاطب استفاده کنید تا انتها با ما همراه باشید.

خرید سایت ارزان

قصه گویی (storytelling) چیست؟

داستان سرایی چیست

برای پاسخ به این سوال که داستان سرایی چیست، تعریف واحدی وجود دارد که می توان از جنبه های مختلف به آن پرداخت. قصه گویی یا storytelling در واقع هنر خلق محتوا با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان های یک محصول یا خدمت و جلوه های داستانی در جهت تحریک تخیل مخاطب است.

شما به کمک داستان تلاش می کنید تا علاوه بر برقراری ارتباط موثر با مخاطب، او را درگیر کرده و کاری کنید که از یک مخاطب عادی به یک مشتری بالقوه تبدیل شود. توجه داشته باشید که اولین قدم پیش از تولید محتوا و داستان سرایی، ایجاد سایت است. برای طراحی سایت ارزان از جمله سایت فروشگاهی و شرکتی می توانید به سایت فوری مراجعه کنید.

برای نوشتن یک داستان خوب که مخاطب را با خود همراه کند باید عناصر اصلی داستان سرایی را بشناسید:

1.سرگرم کننده باشد: داستان باید از نظر مخاطب آنقدر سرگرم کننده باشد تا با علاقه ادامه ماجرا را دنبال کند و نیازی به یادآوری نداشته باشد.

2.آموزشی باشد: بهترین قصه ها علاوه بر برانگیختن کنجکاوی مخاطب، کاری می کنند تا به دانش خواننده افزوده شود.

3.جهانی یا فراگیر باشد: داستان باید به تمام خوانندگان ربط داشته باشد و از احساسات مشترکی بگوید که بیشتر افراد آن ها را تجربه کرده اند.

4.سازمان یافته باشد: بهترین قصه ها از یک سازماندهی خاص بهره می برند که کمک می کند پیام اصلی داستان به درستی منتقل شود و خواننده به درستی با آن ارتباط برقرار کند.

5.به یاد ماندنی باشد: قهرمان سازی، الهام بخشی، شوخ طبعی یا رسوایی ویژگی هایی هستند که باعث می شود داستان شما همیشه در ذهن مخاطب نقش ببندد.

نمونه هایی از قصه گویی موثر در سایت های ایرانی

تپسی

تپسی

برند تپسی در ریبرندینگ خود تلاش کرد تا تغییر لوگو و ارتباط آن با اهداف جدید شرکت را روایت کند. از ارتباط رنگ نارنجی با تاکسی های قدیم گرفته تا ارتباط  دو خط موازی با لوگو راهنمایی و رانندگی و ارتباط لوگو با حرف «ت» کلمه تپسی.

ابر آروان

ابرآروان

شرکت ابر آروان یک برند با سابقه و موفق در حوزه ارائه خدمات یکپارچه ابری است که در زمینه بازاریابی محتوایی عملکرد بسیار خوبی داشته و بخش وبلاگ آن هم در جشنواره وب و موبایل ایران برنده جوایز متعدد شده است. پیشنهاد میکنیم قصه این دو برند را یک بار هم شده مطالعه کنید تا ببینید استوری تلینگ چیست و برای کسب و کارهای دنیای فناوری که تخصصی و غیر منعطف به نظر می رسند نیز کاربرد دارد.

اهمیت داستان سرایی در فروش وب سایت

تاثیر استوری تلینگ در فروش

احساسات نه تنها فرآیند تصمیم گیری را مختل نمیکند بلکه کلید اصلی هر تصمیمی در زندگی در احساسات و هیجانات انسان نهفته است. احساسات ناخودآگاه به سراغ انسان می آیند. حتی اگر شخصیت منطقی داشته باشید، کار دشواری است که از عهده بخش ناخودآگاه مغز برآیید و همیشه منطقی رفتار کنید. ما از کودکی با قصه بزرگ شده ایم. از داستان شنگول و منگول گرفته تا روایت‌هایی که صبح تا شب از رسانه ها می شنویم.

بسیاری از افراد هنگام شنیدن داستان ها با قهرمان آن ها هم ذات پنداری می کنند و متوجه می شوند که آنها هم در این موقعیت بوده اند و به این طریق ذهنشان درگیر می شود. تحقیقات علمی نشان داده در طول خواندن داستان، بخش‌هایی به نام کورتکس در مغز فعال می شوند که پردازش عواطف را برعهده دارند. به کمک خط روایی درست، می توانیم با ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب او را به محصول یا خدمات خود پیوند بزنیم.

این نوع داستان سرایی اگر درست استفاده شود، باعث ایجاد واکنش های احساسی از سوی مخاطب می شود. به شکلی که مشتری نسبت به کلیت برند ما از خود تعصب نشان داده و در بحث با منتقدین به دفاع از ما می پردازد. گویی که سهم نزدیکی با برند مدنظر دارد. داستان سرایی در محتوای سایت از آنجا که با ناخودآگاه و تصمیمات هیجانی مخاطب همراه است، نقش حیاتی در میزان فروش و بقای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی دارد. شما نیز میتوانید با خرید سایت فروشگاهی ارزان حرفه خود را آغاز کنید و برند خود را داشته باشید.

چگونه از داستان سرایی برای افزایش فروش وب سایت استفاده کنیم

در ادامه این مقاله چند نکته برای دستیابی به روش مناسب داستان سرایی موثر و گنجاندن داستان در محتوای سایت ذکر شده است:

·   توجه مخاطب را جلب کنید

 محتوا را با یک جمله برجسته و جالب شروع کنید. به عنوان مثال یک سوال بپرسید، آمار ارائه دهید یا یک نقل قول بیاورید.

·   از تصاویر خوب استفاده کنید

 از تصاویری استفاده کنید که با موضوع مرتبط باشد و با برند شما همخوانی داشته باشد. عکسی را انتخاب کرده که داستانی را بیان کند و یک نقل قول یا جمله تاثیر گذار نیز به آن اضافه کنید.

  •   هویت برند خود را در محتوا بگنجانید.

·   داستان را حول محور چرایی ماجرا متمرکز کنید

 اگر داستانی را بگویید اما دلیل آن را بیان نکنید، روایت شما معنادار نخواهد بود. با توضیح این مسئله چرایی کار خود را به مخاطبان نشان داده اید.

  •   سعی کنید داستان‌تان ساده و درک آن آسان باشد.

·   داستان خود را به یک راه حل پیوند بزنید

 اگر داستانی را روایت می کنید، مطمئن شوید نتیجه گیری را هم به مخاطب ارائه کرده اید.

  •   داستان خود را از منظر نگارش ویرایش و تصحیح کنید به شما توصیه می کنیم این کار را به یک متخصص بسپارید.

در زیر به نمونه هایی از شرکت هایی که به طور موثر از داستان سرایی در سایت های خود استفاده می کنند اشاره کرده ایم:

1.شرکت GoPro

لوگو شرکت gppro

 این شرکت تولید کننده انواع دوربین های معمولی و حرفه ای است که توانسته در بخش استوری تلینگ محتوا خوب عمل کند. این کمپانی در محتواهای داستانی خود به روایت تجربه های کاربران و افراد معروف می پردازد و تنها در کانال یوتیوب خود نزدیک 5 میلیون دنبال کننده دارد.

2.شرکت mouth foot

 این برند جعبه های خوراکی را به دست مشتریان می رساند. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از داستان سرایی در محتوای خود است. به عنوان مثال می توانیم در یکی از پست های آن داستان سیبی را بخوانیم که از حومه شهر به یک کارخانه می رود و تبدیل به محصولی در دست مشتری می شود.

3.شرکت Airbnb

لوگو شرکت airbnb

این شرکت خدمات گردشگری به مسافران ارائه می کند. Airbnb از مخاطبان خود خواسته تا تجربه سفر خود را با او به اشتراک بگذارند و بعد آن را تبدیل به یک مجله داستانی کرده است. در نتیجه در این شرکت در روند قصه گویی از تجربه مخاطب استفاده شده است.

داستان کسب و کارت رو با سایت فوری روایت کن

سایت فوری پلتفرمی است که به مدیران کسب و کار کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان سایت شرکت خود را در دنیای آنلاین داشته باشند. این سایت علاوه بر طراحی قالب استاندارد، اصولی و حرفه ای، تمامی امکانات لازم برای حضور موفق در دنیای دیجیتال را به مشتریان خود ارائه می دهد.

 امکاناتی از قبیل افزونه های کاربردی و به روز دنیا و همچنین تمامی خدماتی که مدیران سایت برای فعالیت و رقابت در اینترنت به آن نیاز دارند. در سایت فوری همه چیز از قبل برای پیشرفت شما به بهترین شکل آماده است تا فورا به موفقیت برسید. شما می توانید برای طراحی سایت شرکتی ارزان و بهبود سئو سایت فروشگاهی و شرکتی به وب سایت فوری مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *