دسته بندی نشده

راهنمای صفر تا صد تگ Hreflang

آموزش استفاده از تگ hreflang

 تگ‌های html در هر سایت نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ به طوری که می‌توانند هم بر روی سئو و هم بر روی بازدهی بیشتر صفحات تاثیر بگذارند. در بین تگ‌های اصلی که معمولاً در هر سایت به کار ‌می‌روند، Hreflang  یکی از تگ‌های مهم به حساب می‌آید که بیشتر برای سایت‌های چند زبانه کاربردی است. در این مطلب به شما می‌گوییم که تگ Hreflang چیست، چه زمانی باید از آن استفاده کنید و نحوه به کار بردن آن در صفحات سایت به چه صورت است.

تگ Hreflang چیست؟

در واقع Hreflang یک تگ html است که برای مشخص کردن منطقه جغرافیایی و زبان هر صفحه به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین واسطه بیشتر در سایت‌های چند زبانه می‌توانید این تگ را مشاهده کنید. در واقع با استفاده از آن، زبان هر صفحه سایت از به صورت دقیق تعیین می‌شود. با استفاده از تگ Hreflang  می‌توان بر روی سئو سایت تأثیر گذاشت و در راستای آن مخاطبان هدف بیشتری را جذب کرد. به عنوان مثال اگر سایت شما چند زبانه باشد، هنگامی که کاربر با هر زبانی کلمات کلیدی که صفحات سایت شما در آن دارای رتبه در گوگل هستند را سرچ کند، مطابق با زبان سرچ نتایج سایت شما به کاربر نمایش داده می‌شود. از این رو تگ Hreflang بر افزایش بازدهی و سطح سئو سایت شما تأثیر بسزایی دارد.

نحوه استفاده از تگ Hreflang به چه صورت است؟

در ابتدا باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بتوانید به صورت صحیح تگ Hreflang را در صفحات به کار ببرید. زمانی که دو صفحه با محتوای یکسان اما زبان‌های مختلف داشته باشید، بهتر است تگ Hreflang را در هر دو صفحه قرار دهید؛ در غیر این صورت معمولاً نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید نیاز است در صورتی که صفحات سایت شما ترجمه‌ای برای زبان‌های دیگر هم نداشته باشند، باز هم برای دقت و افزایش تأثیر بر روی سئو از این تگ استفاده کنید. با این کار می‌توانید زبان صفحه را به صورت کامل برای گوگل مشخص کنید تا فرایند ایندکس و رتبه‌گیری صفحه اصولی‌تر پیش برود.

به طور کلی استفاده از تگ Hreflang در صفحات سایت ۴ روش دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم:

استفاده در تگ‌های HTML

یکی از رایج‌ترین روش‌ها استفاده از تگ Hreflang داخل بخش هدر سایت در بین کد‌های html دیگر است. البته باید توجه داشته باشید در صورتی که صفحات مورد نظر شما زیاد باشند، باید برای اعمال تگ به صورت تک به تک داخل صفحات وقت بیشتری را اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر صفحه مشابهی در زبان‌های فارسی و انگلیسی داشته باشید و بخواهید در عین حال این صفحه به زبان روسی هم ترجمه شود، نیاز است تا تگ را به صورت دستی بر روی آن صفحه هم قرار دهید. پس در مجموع این روش می‌تواند کمی وقت گیر باشد.

نمونه:

استفاده از تگ hreflang

استفاده در هدر‌های HTTP

روش دیگر استفاده از تگ Hreflang در هدر‌های HTTP است. در موقعی ممکن است شرایط قرار دادن تگ Hreflang  در هدر صفحات سایت شما وجود نداشته باشد؛ چرا که به عنوان مثال ممکن است این صفحه فایل pdf باشد و عملاً به کد‌های html آن دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید از این روش اقدام کنید که البته بیشتر برای فایل‌های موجود در صفحات سایت کاربردی است.

نمونه:

استفاده از هدر های http برای hreflang

استفاده در SITEMAP

روش دیگر هم استفاده از تگ Hreflang در سایت مپ است. این روش در مقایسه با روش قرار دادن تگ در کد‌های html هدر بسیار سریعتر است و با این روش می‌توانید تگ Hreflang را در مدت زمان کوتاهی در بخش عمده‌ای از صفحات‌تان قرار دهید. در واقع شما صرفاً نیاز است یک بار کد مربوط به تگ Hreflang را در فایل سایت مپ خود وارد کنید. بهتر است بدانید قرار دادن این تگ به صورت تک به تک در هر صفحه ممکن است سرعت لود سایت شما را کاهش دهد و به همین واسطه بر روی سئو تأثیر منفی بگذارد. پس این روش گزینه بهتری به حساب می‌آید.

نمونه:

استفاده از سایت مپ برای تگ hreflang 

افزونه Hreflang Manager در وردپرس

به عنوان آخرین روش هم باید به استفاده از افزونه Hreflang Manager اشاره کنیم که برای سایت‌های وردپرسی کاربردی است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس دانلود و فعال کنید و با استفاده از گزینه‌های موجود در آن، تگ Hreflang را در تمام صفحات سایت یا بخشی از آن‌ها قرار دهید.

افزونه Hreflang Manager

شرایط استفاده از تگ Hreflang چیست؟

خرید سایت ارزان

به طور کلی در دو شرایط باید از تگ  Hreflang استفاده کنید؛ زمانی که سایت شما دارای کاربرانی با زبان یکسان اما مناطق جغرافیایی مختلف باشند و زمانی که یک محتوا به صورت یکسان با چند زبان مختلف در سایت شما وجود داشته باشد. در این صورت استفاده از تگ Hreflang الزامی است و باید حتماً آن را از صفحات به کار ببرید.

 

تأثیر تگ Hreflang در سئو

سئو

همانطور که گفتیم استفاده از تهیه Hreflang بر روی سئو سایت تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند آن را تقویت کند. در واقع اگر عباراتی را با زبان‌های مختلف سرچ کنید، ممکن است با صفحاتی از یک سایت مواجه شوید که صرفاً زبان آن‌ها با یکدیگر تفاوت است. دلیل اصلی این موضوع استفاده از تگ Hreflang است. در چنین شرایطی رتبه بالای صفحات در هر زبان می‌تواند بر روی رتبه آن صفحه در زبان‌های دیگر هم تأثیر مثبتی بگذارد.

به عنوان یکی دیگر از تأثیرات تگ Hreflang در سئو می‌توانیم به جلوگیری از بروز کنیبالیزیشن به واسطه محتوا‌های تکراری اشاره کنیم. به عنوان مثال زمانی که شما دو صفحه با زبان‌های انگلیسی و آلمانی در سایت‌تان داشته باشید که محتوای آن‌ها با یکدیگر یکسان باشد، با استفاده از تگ Hreflang می‌توانید به خزندگان گوگل بفهمانید که محتوای صفحات شما تکراری نیست. البته باید توجه داشته باشید در صورتی که گوگل شباهت زیادی بین محتوای دو صفحه بازبان‌های متفاوت پیدا کند، ممکن است صرفاً یکی از صفحات را ایندکس کند؛ همچنین ممکن است در شرایطی هیچ کدام از آن‌ها هم در گوگل ایندکس نشوند.

در نتیجه با استفاده از این تگ می‌توانید جلوی شناسایی محتوا‌های تکراری و بروز کنیبالیزیشن در زبان‌های مختلف را بگیرید. البته باید توجه داشته باشید که این تگ صرفاً یک سیگنال برای خزندگان گوگل به حساب می‌آید که آن‌ها را از مسأله محتوای غیر تکراری آگاه می‌کند، اما تضمینی برای به وجود نیامدن مشکل از این بابت نیست. پس بهتر است محتوای صفحات مختلف شما در هر زبان هم مقداری با یکدیگر تفاوت داشته باشد. 

جمع ‌بندی

در این مطلب به طور کامل تگ Hreflang را از جوانب مختلف بررسی کردیم. با توجه به موارد ذکر شده قطعاً به تنهایی به اهمیت استفاده از این تگ در صفحات سایت پی ببرید. در نتیجه اگر یک سایت چند زبانه دارید و می‌خواهید در کلمات کلیدی مختلف صفحات مورد نظرتان در هر زبان در نتایج گوگل نمایش داده شوند، حتماً از این تگ استفاده کنید. البته همانطور که گفتیم برای سایت‌های تک زبانه هم استفاده از این تک خالی از لطف نیست و می‌تواند بر روی سئو و جذب مخاطبین هدف بیشتر، تأثیر مثبتی بگذارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *